Begin week 2

5 mei 2025 - Nairobi, Kenia

Vanochtend terug gereden met Ronald in zij tuktuk na een heerlijk weekend. Ronald is dus een van de vaste drivers en ik leg mijn veiligheid in zijn handen. Niet alleen raast hij door het verkeer maar vindt het ook heerlijk om een praatje te maken. Ik moet zeggen, het gaat over meer dan over het weer: topics van vandaag waren, polygamie, vriendschap, relaties buiten het huwelijk, corruptie en hoe een huwelijk goed kan blijven. Met wat ik ervan verstond in de herrie iheefthij wel een open mind en was hij best direkt.

In Likoni aangekomen ben ik eerst naar de school gegaan om mijn gezicht te laten zien. Ik moet zeggen dat ik het daar het lastigst vind om mijn koers te bepalen. Ze laten alles aan mij over, ik mag het bepalen. Maar er is zoveel te doen met zoveel kinderen in zoveel klasjes.

Mijn focus ligt toch op de andere activiteiten en een daarvan ook vandaag weer ervaren met de groep vrouwen naast Dorcus. Het ervaren van je eigen lichaam en hoe daarmee om te gaan. Ik deed een visualisatie van je favoriete boom. Ze gave mooie verhalen terug. De meesten heel relaxt maar een vrouw zag een krokodil in het water en een slang in de boom. Waarom gebeurde dat, vroeg ze. Ze was hier teleurgesteld over. Wilde ook iets leuks.  Ik moet hier even over nadenken.  Morgen en vrijdag zie ik hen weer. Voor mij ook echt een nieuw avontuur. Met Dorcus besprak ik wat ze van mij nodig heeft om dit zelf te kunnen gaan doen. Ze heeft briljante ideeen hoe dit om te zetten in hun eigen cultuur en meer vrouwen te bereiken. Ze is zo enthousiast, ontroerend. 

Morgen is de tweede keer van Share to Connect. Ik heb Arjen gebeld om even met me te sparren. Dat was heel fijn, ik ga gewoon door en na twee keer ga k mij richten op de tree of live. Morgen doe ik de 'story mountain' met 'little red hood'. Zou zelfs hier in afrika vertelt worden en blijkt een van de vele aesops fables te zijn van circa 620 BC. (zegt wikipedia).

Dorcus en ik hebben ook afgesproken volgende week vrijdag een afscheid van mij te vieren met de docu: Taking root: the vision of Wangari Maathai. Dat vind ik zo tof om een van hun eigen fantastische voorgangers af te sluiten. Iedereen zou deze docu moeten zien, om een beeld te krijgen van een krachtige vrouw in Kenia. (Nobleprise winner)

3 Reacties

  1. Ton:
    5 mei 2025
    Nu al afscheid? Je bent net begonnen. Of is het wel goed zo? Je verheugt je er waarschijnlijk ook op Miem, Zaya en Zsolt weer te zien.
    Leuk zo'n talkative driver te hebben.
  2. Juliette Eggink:
    5 mei 2025
    Nee..zeker nog niet genoeg, ben net begonnen...maar 2 weken zijn zo voorbij en het is fijn om een plannetje gemaakt te hebben.
  3. Mira:
    7 mei 2025
    Wat goed dat een vrouw benoemde dat ze een krokodil in het water en een slang in de boom zag, dat ze dat met je deelde! Niet alle visualisaties zijn prettig en hetzelfde...zeker niet als je je eigen lichaam bewust gaat voelen denk ik. Misschien kan ze wel visualiseren dat de dieren weg gaan en dat er iets moois, veiligs voor in de plaats komt.

    Haha en die driver, leuke gesprekken ;)