mombasa

30 april 2025 - Likoni, Kenia

Vandaag een dagje naar de stad met Lisa. Met de tuktuk van huis gehaald en ons gestort in de reuring van een grote stad.  Mombasa is een havenstad met een geschiedenis van veroveraars.. Eerst de Portugezen, die een groot fort bouwden (in de vorm van een christusfiguur, te zien als je het googelt) daarna de Arabieren, met de vele kleine straatjes en Arabische bouw en versieringen en vervolgens de Engelsen met hun eigen bouwstijl van die tijd. De islam is rijk en zichtbaar vertegenwoordigd hier. het gevolg is ook dat er in dit deel van het oude Mombasa geen biertje te krijgen is. Maar heerlijk om doorheen te wandelen en je vooral niet te storen aan de velen die hopen dat je iets van ze wil kopen, Ja, ik weet het, ik ben een wandelende portemonnee en als je niets hebt, snap ik dat best. eindelijk internet geregeld en naar huis kunnen bellen.  Ik voelde ook hoe fijn het is om weer even in een geciviliseerde omgeving te zijn met normale wc's, geasfalteerde wegen en gewoon over straat te kunnen lopen. Hier in Likoni is de weg vinden voor mij nog onmogelijk en 's avonds kom je als (witte) vrouw niet naar buiten. nu ben ik best moe 's avonds dus heel erg is het niet. Maar het zegt iets over de onveiligheid. Politieagenten (vooral vrouwelijke begrijp ik) zijn zeer corrupt. Je wordt agent om voor je eigen familie te kunnen zorgen. Daarom ga je ook in de politiek of andere lucratieve baantjes. 's avonds, vooral in deze buurt zijn ze nergens te vinden. ik blijf dus braaf binnen. Maar daarom des te fijner om zo nu en dan naar de stad te gaan, Het weekend zal ik daar ook verblijven. Maar nu eerst aan het werk hier.... alhoewel, morgen is het een feestdag, dus geen school. OK, vrijdag dus!

2 Reacties

  1. Marieke:
    3 mei 2025
    Succes daar Juul, mooi om te lezen xxx
  2. Juliette Eggink:
    3 mei 2025
    Ja, het is een bijzondere reis. Het laat weer zo de veerkracht van mesen zien. En ook de creativiteit om iets nieuws te verzinnen.