gezegend voelen
23 april 2025 - Assendelft, Nederland
In een droom vannacht moest ik gaan liggen en kwam er iemand om mij te zegenen, overal voelde ik dat er voor mijn lichaam en mijn ziel bescherming gevraagd werd en dat ik open mocht staan voor dat wat er kwam. Ik werd wat verbaast maar ook heel tevreden wakker. Bijzonder, zo vaak heb ik geen actieve herinnering aan mijn dromen. Het zegt iets over hoe ik dus met mijn reis bezig ben en hoe spannend ik het vind. IK voel me inderdaad een gezegend mens, dat ik dit kan gaan doen. Dat ik dit mag doen, ook van mijzelf. Dat Ton mij kan laten gaan zonder problemen en misschien wel een beetje trots op mij is. Ik realiseer mij dat de ecologische voetafdruk groot is, ja ik weet het, maar ik weet ook dat ik mijn best zal doen om het waardevol te laten zijn.
Maandagochtend om 6 uur kom ik aan op het vliegveld in Nairobi. Van Lisa kreeg ik instructies dat ik goed moet oppassen bij de grenscontrole, dat er naast het stempel in mijn paspoort ook moet kijken wat ze er op schrijven, iets met 1M is niet goed, het moeten er 2 of 3 zijn. Anders moet ik na 4 weken weer naar huis, of zoiets. Ik zal goed opletten, want dat wil ik natuurlijk niet.
En dan...Kenia: kleuren, geuren, geluiden en de klamme warmte, alles is anders. De mensen, de talen, de bijenkorf waar ik in terecht gekomen ben. Ik word opgehaald door een driver, die Lisa voor mij heeft geregeld en word dan gebracht naar een relaxte plek om rustig verder te landen, met Wifi, dus thuisfront: dan kan ik appen. Om 13 uur word ik weer opgehaald en dan door naar het station om met de trein naar Mombasa te gaan. Dit traject gaat ook door een safari park, dus kan ik vast wennen aan olifanten of giraffen, top! Ik kom aan om 20 uur en word opgehaald door Lisa. Dan kom ik 's avonds aan op de plek waar ik 3 weken zal verblijven. De volgende dag daar wakker worden en zien waar ik terecht gekomen ben; zo'n bijzonder moment. Deze dag rustig rondkijken, zei Lisa, je hoeft niets. Ik weet dat ik dat prettig vind, om heel rustig alles te verkennen. De woensdag ga ik met Lisa naar Mombasa om wat dingen te regelen zoals een SIM kaart en overdag een beetje de stad te verkennen. Op donderdag ga ik echt aan de slag. Ik zal dan natuurlijk Dorcus al ontmoet hebben en een plannetje voor de training gemaakt. Volgens Lisa gaat dit lukken.
Ik heb er zin in!


Dat vind ik helemaal niet erg.